30. 4. 2025
Den Země je každoroční celosvětová událost organizovaná 22. dubna a zaměřená na propagaci a podporu ochrany životního prostředí. Poprvé byl Den Země slaven v roce 1970. V rámci oslav Dne Země se na naší škole uskutečnily během celého týdne tematicky zaměřené aktivity, do kterých se zapojili žáci všech ročníků. Jednotlivé třídy se věnovaly vybraným ekologickým tématům v různých předmětech, přičemž cílem bylo propojit teorii s praktickými činnostmi a vést žáky k odpovědnému přístupu k životnímu prostředí.
Žáci prvních tříd si vybrali téma Strom. V prvouce se dozvěděli spoustu nového nejen o stromech, ale také o bylinách a keřích. V hodině pracovních činností vytvořili strom života symbolizující čtvero ročních období. Na závěr si společně zazpívali píseň od Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka Stromy.
Druháci ve 2. A si užívali Den Země po celý den, kdy se téma Voda prolínalo všemi předměty. V českém jazyce jsme zhlédli video o koloběhu vody v přírodě, tvořili jsme věty a myšlenkovou mapu. V matematice jsme si sesbíraná data o výzvě pití vody dali do přehledné tabulky, kde jsme zjistili, že se v naší třídě postupně přidávalo více dětí, počítali jsme násobilkové květiny. Ve výtvarné výchově a pracovních činnostech jsme si vytvořili miniknížku ve tvaru kapky vody a velké společné puzzle. které bude tvořit dekoraci ve třídě. Zjistili jsme, že bez vody není život a je potřeba se k přírodě lépe chovat a neničit ji.
Třída 2. B se také věnovala tématu Voda. Ukázali jsme si všechny její proměny i koloběh vody. Povídali jsme si, proč je voda důležitá, jak je potřeba o ni pečovat a chránit ji.
Mít vodu k dispozici není samozřejmost. Pustili jsme si několik výukových dokumentů pro děti. Téma voda nás provázelo ve výtvarné výchově, pracovních činnostech, prvouce i matematice. Vyrobili jsme spoustu krásných prací, které zdobí naši třídu. Součástí tohoto tématu bylo i vytvoření školní výzvy, pití pouze čisté vody. Naše třída se do výzvy pustila s velkou chutí a mnozí v ní pokračují nadále. Děti téma bavilo a společně jsme si to užili.
Den Země se vyučováním 3. A prolínal prakticky všemi předměty. Důležitost ochrany životního prostředí a nutnost neznečišťovat naši planetu je žákům vštěpována a připomínána neustále při každé příležitosti. Praktickou prací byl v hodině prvouky referát o zvířeti z naší přírody, který si po předchozí školní přípravě, kdy jsme se v českém jazyce učili popis zvířete, žáci samostatně připravili a poté s ním seznámili ostatní děti ve třídě.
Ve třídě 3. B se žáci pustili do projektu Zvířata celého světa. Na různých stanovištích plnili rozmanité úkoly z oblasti prvouky. Dověděli jsme se spoustu nového o obojživelnících, savcích, ptácích a bezobratlých zvířatech. Vše jsme pečlivě zaznamenávali do naší vlastní encyklopedie. No... byla to vědecká a náročná práce, ale všichni jsme to s chutí a s patřičným zápalem zvládli.
Žáci 4. A zhlédli video o přečetli si článek o trendech v oblasti dopravy. Poté diskutovali o možnostech, jak by bylo možné snížit negativní dopad dopravy z ekologického hlediska. Následně ve dvojicích navrhli a namalovali vozidlo budoucnosti s ekologickým pohonem.
Třída 4. B se také zúčastnila aktivity na téma Doprava. Zhlédli jsme video o dopravě v ČR, poté následovala beseda o ekologii v dopravě, na tabletech si vyzkoušeli kvízy o pravidlech silničního provozu, dopravních značkách a na závěr jsme malovali dopravní prostředek budoucnosti.
Žáci 5. A se zabývali na tématem Odpady a jejich třídění. Zhlédli dokument o třídění a recyklaci odpadů, ve skupinách pak vypracovávali pracovní list na dané téma. Celý projekt ukončili úklidem kolem řeky Dyje.
Dne 22. dubna se ve třídě 5. B konala akce u příležitosti Dne Země. Tento den byl zaměřen na vzdělávání žáků o důležitosti ochrany životního prostředí, konkrétně na témata recyklace a upcyklace. Žáci se nejprve seznámili s principy recyklace – dozvěděli se, jakým způsobem je možné zpracovávat odpad, aby se z něj staly nové produkty. Diskutovali o tom, proč je recyklace důležitá pro snižování množství odpadu na skládkách a šetření přírodních zdrojů. Následně se přesunuli k tématu upcyklace, což je kreativní způsob, jak využít staré nebo nepotřebné věci k vytvoření nových, užitečných předmětů. Z různých odpadních materiálů, jako jsou staré noviny, kartony a plastové lahve, lze vytvořit originální dekorace a užitečné předměty. Všem se líbilo, jak mohou jednoduché změny v každodenním životě přispět k ochraně přírody.
Žáci šestých tříd se v hodinách přírodopisu věnovali tématu les. V rámci výuky vyráběli hmyzí hotely, které následně umístí do přírody. Tento praktický projekt bude dále navazovat na učivo o členovcích, zejména hmyzu, a umožní žákům pozorovat život drobných živočichů v přirozeném prostředí.
Žáci sedmého ročníku se zabývali problematikou odpadu. V hodinách přírodopisu se během skupinové práce naučili správně třídit jednotlivé druhy odpadu, ale také se seznámili s procesem recyklace a jejím významem pro ochranu přírody.
V hodině informatiky se žáci 7. B nejprve seznámili s principy strojového učení a následně trénovali A.I. (umělou inteligenci) tak, aby uměla odlišovat mořské živočichy od odpadu. Během tohoto tréninku se dozvídali mnoho zajímavých informací. Dnes už sedmáci ví, že
Osmáci se ponořili do problematiky skleníkového efektu. V hodinách chemie v rámci praktického bádání měřili teplotu v lahvích naplněných různými plyny a porovnávali výsledky. Zjišťovali, jak různé složení atmosféry ovlivňuje zadržování tepla a jaký vliv má skleníkový efekt na globální klima.
V rámci hodin slohu si žáci třídy 8. B přiblížili společně problém globálního oteplování. Žáci si poté přinesli z domova připravené podklady, na jejichž základě vypracovali čtvrtletní slohovou práci. Jednalo se o úvahu, útvar stylisticky nejméně omezený. A výsledek? Hluboká zamyšlení, originální slovní spojení, ale hlavně jistota, že většině mladých problémy lidstva nejsou lhostejné. A to je naše výhra.
Žáci devátého ročníku zpracovávali v hodinách přírodopisu a chemie téma ozónu. Zaměřili se na rozdíl mezi přízemním ozonem, který může škodit lidskému zdraví, a ozonosférou, která naopak chrání naši planetu před škodlivým UV zářením. Zjišťovali, jaké faktory ovlivňují stav ozonové vrstvy a jaké důsledky může mít její poškození.
Mgr. Lenka Vršková

k prodeji v kanceláři školy
