Základní škola a mateřská škola Tasovice
Základní škola a mateřská škola Tasovice - BAREVNÁ ŠKOLA

Den Země

30. 4. 2025

Den Země je každoroční celosvětová událost organizovaná 22. dubna a zaměřená na propagaci a podporu ochrany životního prostředí. Poprvé byl Den Země slaven v roce 1970. V rámci oslav Dne Země se na naší škole uskutečnily během celého týdne tematicky zaměřené aktivity, do kterých se zapojili žáci všech ročníků. Jednotlivé třídy se věnovaly vybraným ekologickým tématům v různých předmětech, přičemž cílem bylo propojit teorii s praktickými činnostmi a vést žáky k odpovědnému přístupu k životnímu prostředí.

Žáci prvních tříd si vybrali téma Strom. V prvouce se dozvěděli  spoustu nového nejen o stromech, ale také o bylinách a keřích. V hodině pracovních činností vytvořili strom života symbolizující čtvero ročních období. Na závěr si společně zazpívali píseň od Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka Stromy.

Druháci ve 2. A si užívali Den Země po celý den, kdy se téma Voda prolínalo všemi předměty.  V českém jazyce jsme zhlédli video o koloběhu vody v přírodě, tvořili jsme věty a myšlenkovou mapu. V matematice jsme si sesbíraná data o výzvě pití vody dali do přehledné tabulky, kde jsme zjistili, že se v naší třídě postupně přidávalo více dětí, počítali jsme násobilkové květiny. Ve výtvarné výchově a pracovních činnostech jsme si vytvořili miniknížku ve tvaru kapky vody a velké společné puzzle. které bude tvořit dekoraci ve třídě. Zjistili jsme, že bez vody není život a je potřeba se k přírodě lépe chovat a neničit ji.

Třída 2. B se také věnovala tématu Voda. Ukázali jsme si všechny její proměny i koloběh vody. Povídali jsme si, proč je voda důležitá, jak je potřeba o ni pečovat a chránit ji.
Mít vodu k dispozici není samozřejmost. Pustili jsme si několik výukových dokumentů pro děti. Téma voda nás provázelo ve výtvarné výchově, pracovních činnostech, prvouce i matematice. Vyrobili jsme spoustu krásných prací, které zdobí naši třídu. Součástí tohoto tématu bylo i vytvoření školní výzvy, pití pouze čisté vody. Naše třída se do výzvy pustila s velkou chutí a mnozí v ní pokračují nadále. Děti téma bavilo a společně jsme si to užili.

Den Země se vyučováním 3. A prolínal prakticky všemi předměty. Důležitost ochrany životního prostředí a nutnost neznečišťovat naši planetu je žákům vštěpována a připomínána neustále při každé příležitosti. Praktickou prací byl v hodině prvouky referát o zvířeti z naší přírody, který si po  předchozí školní přípravě, kdy jsme se v českém jazyce učili popis zvířete, žáci samostatně připravili a poté s ním seznámili ostatní děti ve třídě.

Ve třídě 3. B se žáci pustili do projektu Zvířata celého světa. Na různých stanovištích plnili rozmanité úkoly z oblasti prvouky. Dověděli jsme se spoustu nového o obojživelnících, savcích, ptácích a bezobratlých zvířatech. Vše jsme pečlivě zaznamenávali do naší vlastní encyklopedie. No... byla to vědecká a náročná práce, ale všichni jsme to s chutí a s patřičným zápalem zvládli.

Žáci 4. A zhlédli video o přečetli si článek o trendech v oblasti dopravy. Poté diskutovali o možnostech, jak by bylo možné snížit negativní dopad dopravy z ekologického hlediska. Následně ve dvojicích navrhli a namalovali vozidlo budoucnosti s ekologickým pohonem.

Třída 4. B se také zúčastnila aktivity na téma Doprava. Zhlédli jsme video o dopravě v ČR, poté následovala beseda o ekologii v dopravě, na tabletech si vyzkoušeli kvízy o pravidlech silničního provozu, dopravních značkách a na závěr jsme malovali dopravní prostředek budoucnosti.

Žáci 5. A se zabývali na tématem Odpady a jejich třídění. Zhlédli dokument o třídění a recyklaci odpadů, ve skupinách pak vypracovávali pracovní list na dané téma. Celý projekt ukončili úklidem kolem řeky Dyje.  

Dne 22. dubna se ve třídě 5. B konala akce u příležitosti Dne Země. Tento den byl zaměřen na vzdělávání žáků o důležitosti ochrany životního prostředí, konkrétně na témata recyklace a upcyklace. Žáci se nejprve seznámili s principy recyklace – dozvěděli se, jakým způsobem je možné zpracovávat odpad, aby se z něj staly nové produkty. Diskutovali o tom, proč je recyklace důležitá pro snižování množství odpadu na skládkách a šetření přírodních zdrojů. Následně se přesunuli k tématu upcyklace, což je kreativní způsob, jak využít staré nebo nepotřebné věci k vytvoření nových, užitečných předmětů. Z různých odpadních materiálů, jako jsou staré noviny, kartony a plastové lahve, lze vytvořit originální dekorace a užitečné předměty. Všem se líbilo, jak mohou jednoduché změny v každodenním životě přispět k ochraně přírody.

Žáci šestých tříd se v hodinách přírodopisu věnovali tématu les. V rámci výuky vyráběli hmyzí hotely, které následně umístí do přírody. Tento praktický projekt bude dále navazovat na učivo o členovcích, zejména hmyzu, a umožní žákům pozorovat život drobných živočichů v přirozeném prostředí.

Žáci sedmého ročníku se zabývali problematikou odpadu. V hodinách přírodopisu se během skupinové práce naučili správně třídit jednotlivé druhy odpadu, ale také se seznámili s procesem recyklace a jejím významem pro ochranu přírody.

V hodině informatiky se žáci 7. B nejprve seznámili s principy strojového učení a následně trénovali A.I. (umělou inteligenci) tak, aby uměla odlišovat mořské živočichy od odpadu. Během tohoto tréninku se dozvídali mnoho zajímavých informací. Dnes už sedmáci ví, že

  • znečištění oceánů je z 80 % způsobeno odpadem z pevniny
  • každý rok skončí v oceánech 8 milionů tun plastu
  • plastový odpad v oceánech ubližuje rybám, mořským ptákům i savcům
  • škody způsobené odpadem se odhadují na 13 miliard dolarů ročně

Osmáci se ponořili do problematiky skleníkového efektu. V hodinách chemie v rámci praktického bádání měřili teplotu v lahvích naplněných různými plyny a porovnávali výsledky. Zjišťovali, jak různé složení atmosféry ovlivňuje zadržování tepla a jaký vliv má skleníkový efekt na globální klima.

V rámci hodin slohu  si žáci třídy 8. B přiblížili společně problém globálního oteplování. Žáci si poté přinesli z domova připravené podklady, na jejichž základě vypracovali čtvrtletní slohovou práci. Jednalo se o úvahu, útvar stylisticky nejméně omezený. A výsledek? Hluboká zamyšlení, originální slovní spojení, ale hlavně jistota, že většině mladých problémy lidstva nejsou lhostejné. A to je naše výhra.

Žáci devátého ročníku zpracovávali v hodinách přírodopisu a chemie téma ozónu. Zaměřili se na rozdíl mezi přízemním ozonem, který může škodit lidskému zdraví, a ozonosférou, která naopak chrání naši planetu před škodlivým UV zářením. Zjišťovali, jaké faktory ovlivňují stav ozonové vrstvy a jaké důsledky může mít její poškození.

Mgr. Lenka Vršková

Datum vložení: 13. 5. 2025 21:00
Datum poslední aktualizace: 13. 5. 2025 22:38
Autor: Správce Webu

Základní škola

Digitalizujeme školu

Obědy školákům 2023

Obědy školákům 2023

Jazyková škola P.A.R.K.

Jazyková škola P.A.R.K.

Záchranný kruh

Pomoc při výskytu a řešení šikany

Doučování žáků

Kniha 50 let školy

k prodeji v kanceláři školy

kniha školy

Předpověď počasí

dnes, neděle 7. 12. 2025
skoro jasno 10 °C 4 °C
pondělí 8. 12. slabý déšť 11/6 °C
úterý 9. 12. zataženo 8/5 °C
středa 10. 12. oblačno 9/4 °C

Mapa

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE:0
DNES:700
TÝDEN:4454
CELKEM:565941

Fotogalerie

Náhodná fotogalerie