22. 4. 2024
Den Země jsme v 1. A oslavili detektivní vycházkou do blízkého okolí, kde jsme hledali rostliny podle zadaných kritérií - najdi něco žlutého, suchého, zeleného, poznávali jsme rozdíl mezi bylinou, keřem a stromem, všímali si odhozených odpadků a vysvětlovali si důležitost třídění odpadků. Po návratu do třídy jsme stopy přilepili do pracovního listu, zazpívali si píseň Chválím Tě, Země má a zahráli hru Bingo s rostlinami. Ve třídě 1. B jsme si povídali o Dni Země. Řekli jsme si, proč se Den Země slaví a co vše můžeme dělat proto, aby se měla naše planeta lépe. Vytvořili jsme si koláž planety z obrázků, které děti pro tuto příležitost nakreslily a z výsledku měly velkou radost.
Třída 2. A oslavila Den Země v hodině prvouky povídáním o vodě a pracováním se světovou
mapou vodstva. Zdůraznili jsme si nutnost vody pro život a důležitost pečování o vodní toky. Napsali jsme Můj slib Zemi a vymalovali pásovou omalovánku. Ve třídě 2. B žáci získávali nové poznatky o přírodě, důležitosti její ochrany a zaměřili se na problematiku vody. Formou diskuse, edukačních videí a pracovní listů nakoukli pod pokličku koloběhu vody v přírodě. Odpověděli na otázky proč vodu potřebujeme a k čemu ji využíváme. V rámci prvouky se podívali na proces čištění vody. Dověděli se i odkud se voda vzala, v jakých formách se na naší planetě vyskytuje a proč je potřeba o čistotu vody pečovat.
Den Země jsme s třeťáky oslavili vycházkou s lesníkem, kde žáci soutěživou formou
odpovídali na otázky týkající se přírody a světa zvířat žijících kolem řeky Dyje. Sázeli
stromky do kelímku. Děti v rámci výuky zpracovávali referáty o různých živočiších a
malovali zvířata z různých ekosystémů. Ve slohu se pak věnovali popisu svého domácího
mazlíčka.
Žáci 4. A si v hodině přírodovědy povídali o škodlivosti emisí a jejich vliv na ovzduší naší planety. V hodině výtvarné výchovy a pracovních činností pak společně vytvořili koláž na toto téma. Žáci 4. B ve výtvarné výchově malovali, jakým způsobem se šetrně k přírodě dopravit do školy. Děti kreslily elektroauta, jízdu na kole nebo chůzi.
Třída 5. A si při příležitosti Dne Země zopakovala a upevnila znalosti o třídění odpadu. Vysvětlili jsme si také, kde odpad končí a jak dlouho trvá, než se některé nepotřebné nebo odhozené věci rozkládají. Myšlenková mapa pomohla zamyslet se nad tím, co vše může být odpad. Ve třídě 5. B se připomenutí této významné události se prolínalo během celého týdne několika předměty. V přírodovědě jsme besedou připomenuli důležitost ochrany naší planety, ve slohu si děti vymyslely svůj slib, kterým se budou snažit naši Zemi chránit, v pracovních činnostech vytvořily otisk své dlaně a na ni tento slib připsaly. Stvrzením tohoto slibu bylo nalepení dlaně na naši modrou planetu.
V 6. A jsme se v hodině zeměpisu zaměřili na ochranu lesa. Žáci si nejdřív poslechli písničku od známých interpretů Pokáče a Voxela s názvem Ekosong, ve které hledali 4 ekologické problémy, na které zpěváci v textu poukazují. Následovala krátká diskuze o ochraně životního prostředí. Poté se z krátkého dokumentu dozvěděli, co je náplní práce lesníka nebo jak funguje lesní školka. Na závěr si žáci ověřili své znalosti v kvízu, který byl zaměřen na rekordy z říše živočichů žijících v našich lesích. Žáci 6. B si v hodině informatiky povídali nejdříve o významu lesů a důležitosti jejich ochrany a zopakovali si také pravidla bezpečného chovaní v lese. Nakonec si na počítačích zahráli únikovou hru s tématikou ochrany přírody.
7. ročník se v rámci Dne Země zaměřil na třídění odpadu. V úvodu naší akce jsme si pomocí kvízu ujasnili, co kam patří. Víte, že polystyren patří do plastu a keramika do směsného odpadu? Jako pokračování jsme vyrazili do Dobšic na sběrný dvůr. Naše TU nám dokonce domluvily vstup k třídícímu pásu. Jako mezistanice byla příjemná zastávka v KFC a u Mc Donald´s. Na sběrném dvoře se nás ujal ředitel celého areálu Mgr. Josef Esterka. Provedl nás celým objektem, dokonce i přímo k třídícímu pásu. Pěkný smrádek! Z výkladu jsme si odnesli spoustu nových informací, které jsme zapisovali do dotazníku vytvořeného našimi třídními učitelkami. Už víme, jak vypadá realita a jsme ochotni a připraveni pomáhat přírodě v rámci našich možností. V hodině matematiky řešili žáci sedmého ročníku příklady, z jejichž výsledků vyvozovali dobu rozkladu odpadu pohozeného v přírodě. Dozvěděli se, že nedopalek cigarety se rozkládá 15 let a plastová láhev 100 let. Nejvíce je překvapila skutečnost, že žvýkačka se rozkládá v přírodě celých 50 let. Doufejme, že si všichni na toto číslo vzpomenou, až budou chtít vyplivnout žvýkačku na zem.
Žáci 8. ročníku se životním prostředím zabývají pravidelně v rámci předmětu environmentální výchova, přispívá k přijetí zodpovědnosti za stav životního prostředí a vytváří podmínky pro konkrétní zapojení jednotlivce do ochrany životního prostředí. Letošní téma bylo velmi aktuální – globální oteplování. V hodinách environmentální výchovy se žáci seznámili se skleníkovým efektem a s důsledky lidské činnosti, která přispívá k zvyšování množství skleníkových plynů v atmosféře. V hodině matematiky osmáci pomocí výpočtů zjistili, kdy budou celé Maledivy pod vodou, pokud se bude zvyšovat hladina oceánů dnešním tempem. Vypočítali také, že pokud budeme produkovat stejné množství skleníkových plynů jako doposud, za devadesát let už nebudou existovat žádné korálové útesy, které jsou místem pro život čtvrtiny všech mořských živočichů a závisí na nich živobytí téměř půl miliardy lidí. Změny klimatu mají za následek také extrémní požáry. V roce 2019 zahynula při lesních požárech v Austrálii miliarda zvířat a žáci vypočítali, že shořela taková plocha území, do které by se Praha vešla více než dvěstěkrát.
Spolupráce obou ročníků devátých tříd dokázala to, že může vzniknout zajímavé kolektivní dílo ke Dni Země. Během hodin fyziky, přírodopisu a zeměpisu žáci zpracovávali téma Ozón. Zjišťovali a sepisovali různé informace, vytvořili model zeměkoule a zhotovili molekuly ozonu.
Mgr. Pavel Karaščák
k prodeji v kanceláři školy