10. 10. 2023
Světový kosmický týden vyhlásilo v roce 1999 Valné shromáždění OSN jako připomenutí dvou významných událostí v kosmonautice - 4. října 1957 vypuštění první umělé družice Sputnik 1 a 10. října 1967 podpis Mezinárodní úmluvy o mírovém využívání vesmíru.
Stává se již tradicí, že všichni žáci naší školy si připomínají tento týden různými aktivitami. Součástí kosmického týdne bylo promítání filmů Planetária Morava.
Prvňáčci v 1. A odstartovali týden sledováním pohádky Krteček a raketa. Povídali si o vesmíru, planetách a Měsíci. V psaní do krupice u stolečku malovali dráhu letu naší rakety, o přestávce ji děti využily na samotné kreslení raket. V matematice počítali s hvězdičkami, v hudební výchově si zazpívali píseň o Zemi a nakonec si svoji raketu či vesmír vytvořili.
V 1. B prožili prvňáčci netradiční výuku v duchu tématu Vesmír. Seznámili se s planetami Sluneční soustavy, Měsícem a Sluncem, zjistili, kdo byl jako první na světě ve vesmíru. Ve výtvarné výchově se proletěli vesmírnou raketou, kterou si sami vyrobili a v hudební výchově si zazpívali píseň Naše Země kulatá je.
Ve 2. A si žáci v hodině prvouky povídali o planetách, vesmíru a Zemi. Skládali vesmírné pexeso a prohlíželi si encyklopedie. Následně ve výtvarné výchově na toto téma společně vymalovávali pásovou omalovánku. Vše se podařilo a dětem se moc líbilo.
Žáci 2. B zhlédli videa ze soudku různých fenoménů z vesmíru. Přečetli si články z encyklopedie a načerpali informace o hvězdách, planetách i cestování do kosmu. V rámci výtvarné výchovy každý ze žáků vyrobil svého papírového kosmonauta. Na výrobu použili každý ze žáků i svůj portrét, který nalepil do helmy kosmonauta. Skafandry už tedy máme, do kosmu se kdy vydáme?
Žáci třetího ročníku se zaměřili na zkoumání naší Sluneční soustavy. Vytvořili si tzv. lapbook - knihu, složenou z mnoha interaktivních prvků (skládaček), které spojuje společné téma. Pomocí tabletů pak vyhledávali nejdůležitější informace o planetách naší sluneční soustavy i dalších tělesech, která se v ní vyskytují.
Žáci 4. A si připravili krátké referáty o vesmíru, kde se dozvěděli spoustu nových a zajímavých informací. V pracovních činnostech si pak vyrobili rakety.
V hodině přírodovědy žáci 4. B zhlédli krátký film o naší Sluneční soustavě. Eliška, Vikča a Michal napsali o vesmíru referáty, Verča s Kristýnou zase navštívily knihovnu a vypůjčily si encyklopedie. V rámci hodiny informatiky programovali postavy a planety ve vesmírném prostředí. Vesmírné pexeso, na jehož tvorbě se podíleli všichni ve třídě, si pak společně zahráli. Děti se tak během Světového kosmického týdne dozvěděly mnoho zajímavých informací o kosmonautice.
V 5. A si žáci v informatice vyhledali na tabletech, který člověk či zvíře se dostali do vesmíru. Dozvěděli se, co je to skafandr, raketoplán či gyroskop. V přírodovědě si připomněli Sluneční soustavu a její planety.
Třída 5. B se tématu kosmu věnovala v hodinách přírodovědy formou besedy o kosmu, ve výtvarné výchově a pracovních činnostech skupinovou prací - výrobou robotů z kartónu a papíru a v hodině informatiky grafickým vytvářením kosmické bytosti podle vlastní fantazie.
Šesťáci se v hodině českého jazyka dozvěděli o americkém astronautovi A. Feustelovi, který na svou druhou misi v roce 2011 letěl do vesmíru s postavou pohádkového Krtečka. Dokonce vyfotil naše město Znojmo z Mezinárodní vesmírné stanice, jelikož zde má rodinné vazby díky své manželce. Žáci odpovídali v rámci čtenářské gramotnosti na zadané otázky.
Ve fyzice si doplnili informace o planetách Sluneční soustavy a přistání na Měsíci. Překvapilo je množství zvířat, která letěla do vesmíru – octomilky, makak Albert, psi Dezik a Cygan, myši Mildred a Albert, opičky Patricia a Mike, kotul Gordo, šimpanz Ham a Enos, krysa Hektor, kočka Félicette a kocour Félix, králík Marfušam, pavouci Anitta a Arabella a mnoho dalších. V 6. B sledovali dokument o vzniku vesmíru. Seznámili se s velkým třeskem, se složením vesmíru, dozvěděli se zajímavosti o hvězdách, kometách a dalších objektech ve vesmíru.
V kosmické hodině přírodopisu tvořili nástěnné obrazy vesmíru a Sluneční soustavy. Použili různé obrázky, texty, ale především vlastní fantazii, aby hotová díla byla co nejzajímavější.
Žáci v 7. A zhlédli dokument o dobývání vesmíru. Třída 7. B hledala tajenku ve vesmírné křížovce, zjišťovala informace o letech astronautů na Měsíc – kdy přistál první a poslední člověk, kolik lidí chodilo po Měsíci, kolik raket Apollo přistálo na Měsíci, let Apolla 13.
Osmáci v chemii: Raketa žádá povolení ke startu…..3, 2, 1….. start! Vyletěla!!! Obě třídy osmých ročníků letos odpálily octovou raketu. I přes malé komplikace, strom v letové dráze, se raketoplán úspěšně vrátil a bezpečně přistál.
Ve fyzice řešili křížovku s tajenkou Neil Armstrong. Hledali význam tohoto astronauta pro zkoumání vesmíru, kdy přistál na Měsíci, jakou větu pronesl a další informace o programu Apollo.
Ve fyzice deváťáci zjišťovali, co se odehrává v kosmonautice v roce 2023: YEMI A. D. – první Čech, který poletí k Měsíci, Aleš Svoboda – člen záložního týmu kosmonautů, havárie ruské sondy Luna 25 na Měsíci, úspěšné přistání indické sondy Čandrájan 3 na Měsíci, japonská raketa H-2A míří k Měsíci a pokusí se o přistání, čínská orbitální stanice Tchien-kung na oběžné dráze, americká mise Artemis má za cíl dostat znovu člověka na Měsíc.
Třída 9. B se v hodině českého jazyka věnovala textu o dobývání vesmíru, ve kterém žáci doplňovali vynechané pravopisné jevy a hledali gramatické chyby.
Mgr. Věra Hubrová
k prodeji v kanceláři školy