19. 5. 2025
Šesťáci si nejdříve uvědomili, že i když na Zemi žije okolo 7 miliard lidí, kteří se od sebe liší
(jazykem, národem, náboženstvím, majetkem atd.), mají společnou touhu mít kde bydlet, co jíst, žít v míru. Pochopili, proč jsou od roku 1948 sepsaná lidská práva, která mají chránit
slabší a zranitelné. Dále navázali tím, že jsou občané České republiky, proto mají nejen
občanská práva, ale i povinnosti ke své vlasti. Poté si vyluštili, jaká práva by měla být
zaručena dětem na celém světě. Dětská práva v Evropě jsou dodržována, ale neplatí to pro
celý svět! Na konci projektu si navzájem žáci zopakovali, co jsou lidská práva a jaká jsou práva dětí. Závěrečná scénka, kterou s chutí předvedli Anička, Adélka, Lenka a Jirka ze 6. A, možná všem připomněla, že právo na vzdělání je u nás pro mnohé děti povinnost, kterou nemají rády. Ale znalosti, vědomosti a dovednosti potřebují po svou budoucnost. Právo na vzdělání by měly mít děti na celém světě!
Třídy 7. ročníku se v rámci projektu věnovaly srovnání demokratických a totalitních států.
Žáci 7. A se zaměřili na teoretické poznatky – popsali hlavní rozdíly mezi demokracií a
totalitou, vyjmenovali jejich základní znaky a připravili si kvíz, ve kterém účastníci
přiřazovali různé výroky k jednomu z režimů. Třída 7. B na téma nahlédla kreativně – vymysleli si imaginární zemi Severní Banánie a sehráli scénku, která trefně a s nadhledem vystihla znaky totalitního režimu. Projekt žákům umožnil lépe pochopit rozdíly mezi oběma typy vládnutí a zapojit při tom vlastní tvořivost i kritické myšlení.
Osmáci si k projektu zvolili motto: Tam, kde začíná svoboda jednoho, končí svoboda
druhého. 8. A i 8. B se sešla jako jedna velká skupina. Stejně mladí, stejně školou povinní, podobného smýšlení, podobných zájmů. Nastolené téma – šikana. Slovo tolikrát slýchané a probírané. 8. A si ve skupinách připravila čtyři příběhy šikany známé z médií. Bohužel i z našeho blízkého okolí. Příběhy, ze kterých mrazí. Slovensko - smrt žáka ZŠ, Hodonín – šikana žákyně ZŠ, Znojmo – šikana žákyně ZŠ v MHD. Proč se to děje? Proč jsou lidé, dnes i mladí, tak krutí? Nuda? Ztráta soudnosti a odpovědnosti? Nerozlišení reality a virtuality?
Součástí projektu byla i dvě videa na dané téma. Netradiční pojetí. Jeden příběh ze dvou úhlů pohledu. Ze strany oběti a také ze strany agresora. Diskuse v obou dvou třídách byly po skončení projekce živé a zajímavé. 8. B si připravila zásadní pojmy na téma šikana. Co to vlastně je fyzická a psychická šikana? Jak se starat o svoje mentální zdraví? Kam nás může přivést deprese? Jak se naučit sebeobraně? Témata, která nikdy nezmizí a vždy k nim můžeme něco říci. Ale chceme?
Deváťáci nyní překročili věkovou hranici 15 let, proto bylo jejich projektové téma:
Protiprávní jednání dětí a mladistvých. Nejdříve v hodnověrných scénkách herci z 9. B velmi přesvědčivě předvedli možné protiprávní jednání dětí spojené s jejich věkem (15 let): kouření cigaret, pití alkoholu, gamblerství nebo neoprávněné řízení motorových vozidel.
Protiprávní jednání mladistvých (15 – 18 let) si vzali za úkol přednášející z 9. A. Vysvětlili
základní pojmy: mladiství a trestní odpovědnost. Varovali před nejčastějšími možnostmi
protizákonného jednání. Neopomněli doplnit také práva mladistvých i případná omezení.
Posílili tak právní znalosti všech.
k prodeji v kanceláři školy